Veelgestelde vragen
De Economische Inspectie analyseert alle ontvangen meldingen en start indien nodig een onderzoek of maakt de melding over aan de bevoegde inspectiedienst.
Bij het vaststellen van inbreuken tijdens deze procedure kan de Economische Inspectie de betrokken partij aanmanen om de inbreuken stop te zetten of te regulariseren. Dit kan gebeuren door middel van een waarschuwing of door het opstellen van een proces-verbaal, wat kan leiden tot sancties, waaronder een voorstel tot minnelijke schikking (transactie), een administratieve geldboete of gerechtelijke vervolging voor de correctionele rechtbank.
Wat de Economische Inspectie niet doet, is uw individueel probleem oplossen. Nuttige informatie over de alternatieve geschillenregeling tussen ondernemingen vindt u op BELMED.
Bent u het slachtoffer van oplichting en bent u uw geld kwijt? De Economische Inspectie kan u niet helpen bij geleden schade of verliezen. Doe dan een aangifte bij de lokale politie.
Meer informatie over de rol van de Economische Inspectie vindt u op de website van de FOD Economie.
Door het vertrouwelijke karakter van het onderzoek geeft de Economische Inspectie doorgaans geen informatie over de concrete maatregelen die zij neemt naar aanleiding van een melding.
Als de Economische Inspectie een proces-verbaal opstelt en dat naar het parket stuurt, kunt u u in sommige gevallen als benadeelde persoon melden bij het parket. In dat geval neemt de Economische Inspectie contact met jou op om uit te leggen welke stappen u kan ondernemen.
De Economische Inspectie verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en valt daarmee onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR): Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 voor de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG.
Meer informatie over GDPR vindt u in de Algemene gebruiksvoorwaarden en privacybeleid van het Meldpunt.
Volgens de GDPR-wetgeving voor inspectiediensten is het niet mogelijk om uw melding te annuleren. Het is echter wel mogelijk ze te anonimiseren.
Voor een verzoek tot anonimisering van uw melding neem contact op met het Contact Center van de FOD Economie, dat uw verzoek doorverwijst naar de relevante dienst. Let wel: het Contact Center kan u geen informatie geven over de opvolging van een melding.
Als consument is het niet mogelijk om rechtstreeks contact op te nemen met de Economische Inspectie.
Als u vragen hebt, neem contact op met het Contact Center van de FOD Economie, dat uw verzoek doorverwijst naar de relevante dienst. Let wel: het Contact Center kan u geen informatie geven over de opvolging van een melding.
Als consument kunt u via ConsumerConnect een inbreuk op de consumentenwetgeving melden aan de Economische Inspectie. Op ConsumerConnect vindt u ook informatie over uw rechten en plichten als consument.
Een particulier is een natuurlijke persoon die handelt voor persoonlijke doeleinden en niet in het kader van zijn beroepsactiviteit.
Een onderneming wordt gedefinieerd als een zelfstandige, een vennootschap of een vereniging die op duurzame wijze een economisch doel (handelsactiviteiten) nastreeft.